A legolcsóbb autók a világ körül – Fedezd fel a kínálat alsó régióját! – Totalcar


Európában és az Egyesült Államokban is egyre nagyobb terhet jelent a vásárlók számára, ha új autót szeretnének beszerezni. Ennek fő oka, hogy az autógyártók folyamatosan megszüntetik a megfizethető belépő szintű modelleiket, vagy pedig drasztikusan megemelik azok árát. Manapság, amikor már egy közepesen felszerelt Volkswagen Golf ára simán túllépi a 10 millió forintot, az olcsó autó igazi ritkaságnak számít. Ezen okok miatt úgy döntöttünk, hogy körülnézünk a földgömbön, és összeállítunk egy listát arról, hogy a világ kiemelt autópiacain mennyiért lehet beszerezni a legolcsóbb új autót.

Egy ilyen lista megalkotásakor kulcsfontosságú, hogy miként határozzuk meg az autó fogalmát. Ha a kritériumaink csupán annyira korlátozódnak, hogy az járműnek legyen négy kereke és kormánya, akkor egy meglehetősen torz kép fog kialakulni. E feltételeknek például a Chang Li CLPK-002 névre hallgató apró kínai elektromos pickup is megfelel, amely mindössze 995 ezer forintért elérhető az Alibaba online piacterén.

Csakhogy ez a furcsa szerzet közelebb áll egy elektromos segédmotoros kerékpárhoz, mint egy hagyományos autóhoz. A teljesítménye 2,7 lóerő, a végsebessége 50 km/h, a maximális hatótávja pedig 90 kilométer. Nagyon erős túlzás lenne tehát ezt a körülbelül 500 kilós izét autónak nevezni.

Annak érdekében, hogy elkerüljük az ilyen rendellenességek megjelenését a listán, azokat a modelleket tekintjük valódi autóknak, amelyek megfelelnek vagy felülmúlják a ráncfelvarrás előtti alap Dacia Spring teljesítményét. Ennek megfelelően csak olyan járművek kerülhetnek szóba, amelyek képesek négy utas szállítására, minimum 125 km/h végsebességgel rendelkeznek, és a kombinált hatótávolságuk legalább 225 kilométer.

Elengedhetetlen hangsúlyozni, hogy az árak a különféle kedvezmények, piaci trendek és egyéb tényezők hatására folyamatosan ingadoznak. Ami a cikk megírásának időpontjában pontosnak tűnt, az néhány nappal később már nem feltétlenül tükrözi a valóságot. Ennek ellenére mindent elkövettünk, hogy a bemutatott információk a globális autópiac sokszínűségéről reális képet nyújtsanak.

Föld körüli kalandunkat a nyugati partvidéken indítjuk, majd fokozatosan átlépünk a keleti régiókba. Első megállónk az Egyesült Államok, ahol az olcsó új autók piaca jelentős átalakuláson ment keresztül. Néhány évvel ezelőtt még olyan kicsi modellek is megtalálhatóak voltak, mint a Kia Rio vagy a Mitsubishi Mirage, amelyet nálunk Space Star néven ismerünk. Azonban a kisautók népszerűsége már itt is hanyatlásnak indult, így ezek a modellek már régóta nem elérhetőek a piacon.

Jelenleg az Egyesült Államok legkedvezőbb árú új autója a Nissan Versa, amelynek alapmodellje 17 390 dolláros, azaz körülbelül 5,08 millió forintos áron érhető el. Ez a praktikus szedán első ránézésre valóban vonzó ajánlatnak tűnik. Az alapváltozat egy erőteljes, 122 lóerős, 1,6 literes négyhengeres motorral és ötfokozatú manuális váltóval van felszerelve. Az alapfelszereltség olyan modern kényelmi elemeket tartalmaz, mint a légkondicionáló, elektromos ablakemelők, központi zár, tolatókamera, Bluetooth kapcsolódási lehetőség, valamint Siri Eyes Free és Google Assistant hangvezérlés. Az autó 7 colos infotainment kijelzővel és számos vezetést támogató rendszerrel is bír. Ne feledjük azonban, hogy az adók mértéke államonként változik, ezeket még hozzá kell számolni a végső költségekhez.

Most egy különleges utazásra hívunk, amelynek célpontja Brazília. Dél-Amerika színes és sokszínű világában számos olyan autómodell létezik, amelyek Európában vagy az Egyesült Államokban teljesen ismeretlenek. A Renault Kwid neve első hallásra talán szokatlanul cseng, de ha alaposabban megvizsgáljuk, rá fogunk jönni, hogy valójában egy benzines Dacia Springről van szó. Más szemszögből nézve pedig a Dacia Spring az elektromos változata a Renault Kwidnek. Érdekes párhuzam, nem igaz?

A legkedvezőbb árú változat, melynek ára mindössze 78 690 brazil real (kb. 4,9 millió forint), csupán egy 68 lóerős, 999 köbcentis háromhengeres motorral és ötfokozatú manuális váltóval érhető el. Az alapfelszereltség tartalmazza a négy légzsákot, az ESP-t, az ABS-t, a keréknyomás-érzékelőt, valamint az automatikusan záródó ajtókat. Azonban a klíma, a tolatókamera és az audiorendszer nem található meg a kínálatban.

Érdemes egy pillanatra elgondolkodni azon, hogy minimálisan több pénzért mennyivel többet ad az amerikai Nissan Versa, főleg annak tükrében, hogy a brazil havi medián fizetés átszámolva 1234 dollár (412 ezer forint), szemben az USA lakosainak 6977 dolláros (2,3 millió forint) medián bérével.

Európa vizsgálata nem éppen egyszerű feladat, hiszen nem csupán egyetlen országról van szó, hanem egy sokszínű nemzetekből álló kontinensről. Ráadásul az egyes országok különböző gazdasági és adózási környezete miatt az új autók ára is jelentős eltéréseket mutathat. Így végül arra a következtetésre jutottunk, hogy a legjobb választás, ha a kontinens legfontosabb autópiacát, Németországot emeljük ki a fókuszunkba.

Talán nem meglepő, hogy 12 490 eurós kezdőárával (4,85 millió forint) hozzánk hasonlóan itt is a Dacia Sandero a legolcsóbb új autó. Természetesen az alap, Essential felszereltségről beszélünk, aminek ezres, három hengeres motorja 67 lóerős. Ebben az ársávban infotainment rendszerről, digitális műszeregységről vagy tolatókameráról ne is álmodjunk. Még a manuális klíma is feláras, a tükröket pedig kézzel kell állítani. Ehhez képest nem rossz, hogy az esőszenzor, az elektromos ablakok és a tolatóradar alapfelszereltség.

Jelenleg Oroszországban autó vásárlása nem éppen sétagalopp. A globális autómárkák távozása után csak a helyi gyártók és néhány kétes hírű, túlárazott kínai modell maradt a piacon. Az autósok előtt tehát két lehetőség áll: választhatják az elhíresült, gyenge teljesítményű Ladát, vagy egy ismeretlen kínai típust, amelyről a vélemények alapján nem sokkal jobb, viszont az ára jóval magasabb.

Oroszországban a legolcsóbb új autó a Lada Granta, ami érdekes módon nem éppen a legkedveltebb választás. Az alapmodellek ára akár 750 ezer rubel, ami körülbelül 3,14 millió forintnak felel meg, de a helyiek véleménye szerint még ennyiért sem éri meg a befektetést. Az autó 1,6 literes, 90 lóerős motorja ár-érték arányban nem tűnik rossznak, ám a városi fogyasztása, amely 9,8 liter körüli, már sokak szemöldökét felvonja. Ha azonban alaposabban megvizsgáljuk a felszereltséget, a helyzet már nem tűnik olyan rózsásnak. Az autóban klíma egyáltalán nincs, a légzsák csupán a sofőrnek jár, ráadásul a hátsó ablakokat manuálisan kell letekerni. A fűthető külső tükrök szinte már luxusnak számítanak, és a felszereltségi lista a lehajtható napellenzővel vagy a fényezett külső kilincsekkel büszkélkedik, ami igencsak szegényesnek tűnik a mai elvárásokhoz képest.

Első pillantásra talán meglepő, hogy a Maruti Suzuki S-Presso, India legkedvezőbb árú autója, mindössze 350 ezer rúpiáért, körülbelül 1,32 millió forintért vásárolható meg. Azonban ebben az országban, ahol a havi átlagkereset csupán 30 ezer rúpiát, azaz 113 ezer forintot tesz ki, ez az összeg mégis jelentős kiadásnak számít.

Az autó egy igazán különös megjelenésű, apró crossover, amelynek alapmodellje egy 67 lóerős, háromhengeres benzinmotorral érkezik. Ebben az árkategóriában a felszereltség szinte minimálisra korlátozódik. Az elektromos ablakok, a légkondicionáló és az infotainment rendszer csak egy távoli álomnak tűnik, az utastér pedig még a legalapvetőbb hangrendszert és hangszórókat is nélkülözi. Az egyetlen dolog, ami a sofőr biztonságát szolgálja, egy légzsák, míg a parkolás során a tolatóradar nyújt némi segítséget.

Napjainkban az autóipar szinte kizárólag Kína körül forog, és ennek megvan a maga indoka. A hatalmas ázsiai ország autópiaca már a legnagyobb mértékben az elektromos járművek és plug-in hibridek dominálják, és mostanra odáig jutottunk, hogy a legolcsóbb autók is elektromos hajtásúak. Kiemelkedik közülük a Wuling Hongguang Mini EV, amelynek második generációs modellje 2024 óta elérhető, és mindössze 44 ezer jüanért, ami alig több mint 2 millió forintnak felel meg, beszerezhető. Azonban érdemes megjegyezni, hogy a mindössze 3256 milliméter hosszú kisautó nem felel meg a mi elvárásainknak. Végsebessége csupán 100 km/h, és a hatótávja is csak 205 kilométer a CLTC ciklus szerint, ami a WLTP szabvány alapján bőven 200 kilométer alá esik.

Örömmel értesítelek, hogy a BYD Seagull most már minden elvárásnak megfelel, és az ára sem elszállt. A BYD 2025 nyarán jelentős árcsökkentést hajtott végre, így a modell már mindössze 56 800 jüanért, ami körülbelül 2,67 millió forintnak felel meg, megvásárolható. Ezen az áron a vásárlók 75 lóerőt, 305 kilométeres CLTC hatótávot és 130 km/h végsebességet kapnak. A kicsiny autó 3,78 méter hosszú és 1160 kilogrammot nyom, ráadásul alapfelszereltsége tartalmazza az ABS-t, a kipörgésgátlót, a menetstabilizátort, a visszagurulásgátlót, tolatókamerát és tolatóradart, valamint egy 10,1 colos infotainment képernyőt, multikormányt és navigációt is. Az európai piacra szabott változata, a Dolphin Surf, nálunk is elérhető, de itt a vételár körülbelül 8 millió forintot tesz ki.

Számos érvet felhozhatunk a japán kei carok valódi státuszáról, azonban egy dolog biztos: a mi elvárásainknak tökéletesen megfelelnek. Kérdés sem fér hozzá, hogy a legmegfizethetőbb japán autó közülük fog kikerülni. Ezek a kompakt járművek valóban verhetetlen áron érhetők el, de nem árt észben tartani, hogy Japánban – különösen a sűrű városi környezetekben – az autó fenntartása igencsak megterhelő. A sokféle díj, illeték és adó miatt az autóvásárlás sokkal inkább csak a kezdet, hiszen a fenntartás költségei gyorsan a csillagos égig szökhetnek.

Ezzel együtt kétségtelen, hogy a Daihatsu Mira e:S a maga 992 200 japán jenes (2,18 millió forint) vételára rendkívül kedvező, főleg, hogy ez már a kezdő adókat is tartalmazza. Ennyiért persze az ember nem kap többet a minimumnál: az apró, 658 köbcentis, háromhengeres motor 49 lóereje a 700 kiló körüli tömeggel kombinálva 140 km/h-s végsebességre elég, de legalább a fogyasztás is minimális, csak 2,85 liter. A felszereltség is visszafogott: az alapár 13 colos lemezfelniket, központi zárat és manuális klímát tartalmaz. Ennyiért még a külső tükör is fekete műanyag.

A világ nagy autópiacai közül talán az ausztrállal szoktunk a legkevesebbet foglalkozni. Ennek oka elég egyszerű: amíg az Amerikában, Kínában vagy Japánban történő események előbb vagy utóbb Európára is hatással lehetnek, ami Ausztráliában történik, az általában ott is marad. Épp ezért izgatottan vetettük bele magunkat az ausztrál piac mélységeibe, melynek egy viszonylag unalmas eredménye lett. A kontinensméretű ország legolcsóbb autója a Kia Picanto.

A földrajzi hely függvényében az árak változhatnak, de Sydneyben 19 190 ausztrál dollárt, azaz 4,22 millió forintot kérnek egy alap Picantoért, igaz, ez az ár még nem tartalmazza az adókat, regisztrációs díjat és egyebeket. Ezek összesen még 753 ezer forinttal dobják meg a költségeket. A fapados Picantohoz egyébként 1,25 literes négyhengeres motor jár 84 lóerővel és ötfokozatú manuális váltóval. A 976 kilós apróság így csupán 5,4 litert fogyaszt. Bár az alapáras felni csak 14 colos, a klíma pedig manuális, a felszereltség így is elég korrekt. Sok vezetéstámogató rendszer, tolatóradar és kamera, automata fényszórók, tempomat, elektromos ablakok, hangulatvilágítás, 8 colos infotainment kijelző és vezeték nélküli Apple CarPlay és Android Auto támogatás is a csomag része.

Related posts