Az üzletek polcain egyre inkább eltűnnek a hazai élelmiszerek – most pedig bemutatjuk, mely helyeken találkozhatunk a legnagyobb arányukkal.

A szlovák boltok polcain egyre inkább háttérbe szorulnak a hazai élelmiszerek. A Szlovák Élelmiszeripari Kamara (PKS) legfrissebb felmérése alapján 2025-re a helyi termékek aránya csupán 40,4%-ra csökken, ami 0,8 százalékpontos visszaesést jelent az előző évhez viszonyítva.
Ez már a harmadik év, amikor csökken a hazai élelmiszerek aránya az üzletekben, ami hosszú távon az élelmiszeripari önellátás gyengülését jelzi - mutatott rá az Aktuality.
A Szlovák Élelmiszeripari Kamara legfrissebb felmérése rávilágít, hogy a helyi feldolgozóipar elhanyagoltsága jelenti a legfőbb problémát. Számos hazai alapanyag nem kerül feldolgozott formában a boltok polcaira, mivel a szlovák feldolgozók elavult technológiával, magas működési költségekkel és gyenge állami támogatással dolgoznak. Ennek következtében képtelenek felvenni a versenyt a nemzetközi gyártókkal.
Fontos megemlíteni, hogy a fogyasztók döntéseit elsősorban az árak befolyásolják, nem pedig a termékek származási helye - hangsúlyozza Martin Krajčovič, a modern kereskedelmi láncokat képviselő SAMO vezetője. Szerinte Szlovákia körülbelül 1 milliárd eurós lemaradással küzd az élelmiszeripari beruházások terén. A hazai termelők elavult, energia- és munkaerőigényes gépekkel dolgoznak, ami drasztikusan megemeli a működési költségeiket. Ráadásul a magas adó- és járulékterhek tovább csökkentik a versenyképességüket.
A kereskedelmi láncok határozottan elzárkóznak a kritikáktól. Kijelentésük szerint már hosszú ideje szoros együttműködésben állnak a hazai beszállítókkal, azonban az ellátási nehézségek, az árverseny és a piaci kereslet mind-mind jelentős hatással vannak a termékkínálatra.
A Tesco 2024-ben túllépte az 550 millió eurós határt a hazai élelmiszerek értékesítése során. A vállalat hangsúlyozza, hogy minden beszállítót egyenlő mércével mérnek, mégis, ha több hasonló szintű ajánlat érkezik, a hazai termékek élveznek elsőbbséget.
Bár a Lidl esetében mérték a legalacsonyabb arányt, a vállalat optimista jövőképet fest, és folyamatosan törekednek új hazai beszállítók felkutatására.
A Kaufland elismeri, hogy csökkent a hazai termékek aránya, de szerintük a GfK másik felmérése szerint ők kínálják a legtöbb hazai terméket (5650 féle), és több mint 500 hazai beszállítóval dolgoznak, közülük sokan kis, regionális gyártók.
A Biedronka friss szereplőként jelent meg a szlovák piacon, és már most lenyűgöző 44%-os arányt ért el a hazai termékek között, ezzel a legmagasabb értéket képviseli a külföldi láncok mezőnyében.
A Freshnél (Labaš) a hazai termékek aránya 52%-ra emelkedett, amit a helyi gyártók folyamatos és elkötelezett támogatásának köszönhetünk. Ugyanakkor tisztában vagyunk vele, hogy sok kisebb termelő nem mindig képes stabilan, nagy mennyiségben és versenyképes árakkal szolgáltatni.
A Coop Jednota továbbra is a hazai élelmiszerek piacán vezető szerepet tölt be. Ennek hátterében a decentralizált működési modell áll, amely lehetővé teszi, hogy 25 regionális egységük saját maguk válasszák ki a beszállítóikat, és így prioritást adjanak a helyi partnereknek. Ugyanakkor bizonyos termékkategóriák esetén előfordul, hogy nem áll rendelkezésre elegendő megbízható hazai beszállító.