Elkészült a váci Duna-híd hatástanulmánya, és a készítők véleménye alapján sem tűnik kedvező ötletnek a projekt megvalósítása.

A helyi közösség tagjai egy petícióval fejezték ki ellenérzéseiket a beruházás ellen.
Új fordulatot vett a Szentendrei-szigetre tervezett váci Duna-híd ügye, amely évek óta napirenden szerepel: mostantól rendelkezésünkre áll a projekt környezeti hatástanulmányának eredménye. Ezt a fontos dokumentumot az Építési és Közlekedési Minisztérium megbízásából az UNITEF'83 Műszaki Tervező és Fejlesztő Zrt. valamint a Roden Mérnöki Iroda Kft. alkotta konzorcium készítette el.
Az innen letölthető, 490 oldalas dokumentum több lehetséges nyomvonal és hídtípus esetén is megnézte az érintett településekre és a környezetre gyakorolt lehetséges következményeket. Egy ponton a készítők a következőt írják benne:
A híd megépítése nem csupán közlekedési szempontból jelentős, hanem szimbolikus értéke is van. Lehetővé teszi a Szentendrei-sziget, Vác és a Duna festői panorámájának felfedezését. Ugyanakkor, tájvédelmi szempontból óriási változásokkal jár, amelyek véleményünk szerint nem kívánatosak a térség ökoszisztémájához.
A helyi közösség nemrégiben petíciót indított, hogy kifejezze ellenérzéseit a tervezett projekttel kapcsolatban. A Vác és Tahitótfalu közé tervezett híd megépítése szerintük számos problémát vet fel, többek között a környezeti hatásokat és a helyi életminőség romlását.
A Pest Megyei Kormányhivatal weboldalán új információk jelentek meg a beruházással kapcsolatban. Az új dokumentum alapján a környezetvédelmi hatósági engedélyezési eljárást nemzetgazdasági szempontból kiemelt fontosságúnak nyilvánították. A közleményből az is kiderül, hogy a Környezetvédelmi Hatóság közmeghallgatást tervez az ügyben, azonban – ahogyan az az akkugyárakkal kapcsolatos fejlesztéseknél már tapasztalható volt – az érintettek személyes részvétele nélkül zajlik majd le.
A helyiek így március 6-ig e-mailben és levélben jelezhetik az észrevételeiket, aggályaikat a [email protected] és a 1016 Budapest, Mészáros utca 58/B. címeken.
A váci Duna-híd története a 2010-es évek elején indult, amikor Harrach Péter, a KDNP országgyűlési képviselője elkötelezetten támogatta a híd megépítését. 2014-ben újra megerősítette a projekt melletti elköteleződését, és 2019-ben Fördős Attila, Vác korábbi KDNP-s polgármestere bejelentette, hogy elkészült egy részletes tanulmányterv, amelyet már elfogadtak. Az elképzelések szerint a híd a településtől délre ívelne át a Dunán. Azonban a tervek végül nem valósultak meg, és a híd megépítése továbbra is várat magára.
2020 márciusában Rétvári Bence kezdeményezte egy új híd megvalósítását, és nem sokkal később Orbán Viktor is támogatásáról biztosította az elképzelést. 2021 áprilisában a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) pályázatot hirdetett a híd tervezésére, amelyet az Unitef-Roden konzorcium nyert el. Már ekkor is nyilvánvaló volt, hogy a híd megépítése jelentős autós forgalmat vonzana a Szentendrei-szigetre.
2024 áprilisában aztán talajmechanikai vizsgálatokat végeztek a József Attila sétány környezetében, a Duna-parti nagy játszótér mellett. Augusztusban viszont a kormány jelentős összeget különített el egy új Duna-híd építésére Mohácsnál, miközben a váci híd ügye továbbra is bizonytalan maradt. Jelenleg a környezeti hatásvizsgálatok és a döntéselőkészítő tanulmányok készítése folyamatban van. A projekt részletes sztoriját a Váci Napló szedte össze, itt olvasható.