Ezt nem lehet elkerülni némi őrjöngés vagy bőgés nélkül!
Az egykori Magyar Rádió szó szerinti szétveréséről is beszélgettünk az Ötösben Mácsai János zenetörténésszel.
Kulturális szempontból is eseménydúsnak bizonyult a 2024-es év. Letarolt Magyar Rádió, kitiltott zeneakadémiai koncert, az Erkel Színház kiutalása NER-kedvenc színészeknek, büfészünettel megszaggatott Carmina Burana, adventi páholylakomák az Operában... Adja magát a kérdés, hogy mennyi tere maradhat a politikai függetlenségnek a magyar kulturális életben.
„Ezt nem lehet őrjöngés vagy bőgés nélkül megúszni” – fogalmazott Mácsai János zenetörténész és hangszer-restaurátor, amikor a Magyar Rádió épületeinek bontását kritizálta az Ötös című műsorban. Kifejtette, hogy azok számára, akik a rádió falai között dolgoztak, ez nem csupán egy építkezési kérdés, hanem egy mélyen személyes ügy. „Olyan érzelmi kötelék fűz minket ehhez a helyhez, amelyet most, ezzel a durva beavatkozással, tönkretesznek.”
A Magyar Rádió egészével kapcsolatban Mácsai János elmondta, kulturális, szellemi és politikai műhely volt egyszerre. A zenei vonalon maradva megemlítette, hogy nem tartja túlzásnak, amikor az ország legnagyobb koncerthelyszínének nevezik. Kortárs magyar művek megrendelője, bemutatója és őrzője volt. Stúdiói akusztikailag és sokáig technikailag is nagyon fejlettek voltak.