Az iskolai zaklatás megelőzése: Két oldal, egy cél Az iskolai zaklatás egy globális probléma, amely nemcsak a diákok életére, hanem az egész közösségre hatással van. A megelőzés érdekében fontos, hogy a határ mindkét oldalán - diákok, tanárok és szülők -

A PP Youth Helpers (PPYH) projekt 2024 őszén indult és egy a határon átnyúló, magyar-szerb együttműködés keretében valósul meg. Célja a fiatalok mindennapjaiban tapasztalható növekvő számú zaklatás és erőszak prevenciója. A projekt vezető partnere a Dél-alföldi Ifjúsági Életmód és Szabadidő Alapítvány, szerbiai partnerei pedig az "Iuventus Ventus" Egyesület és az Antropos Mentálhigiéné Egyesület.
Az Antropos Mentálhigiéné Egyesület 2010-ben jött létre, amikor vajdasági szakemberek összefogtak egy közös cél érdekében: a közösség mentális egészségének javítása. Fő fókuszuk a fiatal generációk támogatása, hogy erősítsék lelki ellenállóképességüket és kialakítsák a hosszú távon fenntartható megküzdési stratégiáikat. Az egyesület azóta számos projektben aktívan részt vett, és jelentős munkát végzett a fiatalokkal, hozzájárulva ezzel a mentálhigiénés tudatosság növeléséhez.
A PPYH projekt középpontjában a serdülők állnak, valamint azok a pedagógusok, ifjúsági segítők és mentálhigiénés szakemberek, akik velük dolgoznak. Célunk, hogy a résztvevők mélyebb megértést nyerjenek a zaklatás jelenségéről és dinamikájáról. A program során gyakorlati workshopokon vehetnek részt, ahol elsajátíthatják az egészséges társas kapcsolatok támogatásának módjait, illetve az adaptív megküzdési stratégiák kidolgozását. Ezzel hozzájárulunk a zaklatás és a konfliktusok megelőzéséhez, elősegítve egy támogató és biztonságos légkört a fiatalok számára.
A projekt a kortárs iskolai és online zaklatás prevencióját egy több szinten megvalósuló intervenciós modell segítségével realizálja, amely magában foglalja a szakemberek célzott képzését, valamint egy gyakorlat centrikus módszertani kézikönyv kidolgozását és terjesztését. A kézikönyv fókuszában olyan kulcsterületek állnak, mint az iskolai és online zaklatás pszichológiai háttere, a prevenciós lehetőségek és alternatív ifjúságvédelmi eszközök (pl. technológia, sport, önvédelem) alkalmazása, valamint a jogi tudatosság és a kommunikációs-kompetencia fejlesztése. A kézikönyv kidolgozását és fejlesztését kvantitatív igényfelmérés előzte meg. A projektben a módszertani anyagot többkörös tesztelés és finomítás követ a szakemberek és fiatalok bevonásával. A véglegesített módszertani kézikönyv kétnyelvű formában kerül publikálásra, és eljut iskolákhoz, ifjúságsegítő intézményekhez, civil szervezetekhez - elősegítve a zaklatás megelőzését célzó közös szakmai nyelv és beavatkozási kultúra kialakulását.
Az igényfelmérést követően készült módszertani kézikönyv tesztelésének első lépése a PPYH szakmai szellemiségét és a kézikönyv kulcsfontosságú fejezeteit érintő továbbképzés volt, amely fiatalokkal foglalkozó szakemberek számára lett megszervezve. A képzésre 2025. március 7. és 9. között került sor, az Antropos Mentálhigiéné Egyesület szervezésében, "Prevenciós módszerek a kortárs zaklatás mérséklésére" címmel, a Palicsi Magyar Művelődési Egyesület helyszínén. A programban szegedi és vajdasági előadók is részt vettek, így gazdagítva a tapasztalatcserét. Berényi Emőke, irodalomterapeuta, mentálhigiénés szakember és magyartanár, a segítő beszélgetés módszerének alkalmazását mutatta be fiatalok körében. Béres Szinita, osztálytanító és közösségszervező, a kortárs képzés jelentőségéről és lehetőségeiről tartott előadást. Az Antropos Mentálhigiéné Egyesület munkatársai a konfliktuskezelés alternatív megoldásait ismertették, gyakorlati megközelítéssel. A "Iuventus Ventus" Egyesület képviselői, Plavsic Anikó (teológus, pasztorálpszichológiai szakreferens) és Hulló Zsófia (ifjúságsegítő), az iskolai zaklatás pszichológiai vonatkozásait és megelőzési lehetőségeit, valamint a műhely- és táborvezetés alapjait ismertették a résztvevőkkel. A szegedi Dél-alföldi Ifjúsági Életmód és Szabadidő Alapítvány munkatársai közül Dr. Császár-Faragó Zita (jogász, mediátor) izgalmas előadás keretében mutatta be az erőszakmentes kommunikáció módszerét, míg Dr. Vargáné Hent Cecília (pszichológus, krízisintervenciós szakpszichológus jelölt) az online bántalmazás megelőzési lehetőségeit tárt fel. A résztvevők lehetőséget kaptak olyan alternatív prevenciós módszerekkel való ismerkedésre is, mint az elsősegélynyújtás, a jog és az önvédelem kapcsolata, melyekről Dr. Hernádi Gyula (ügyvéd) és Tóth Ferenc (instruktor) beszéltek. Emellett a képzés keretében innovatív technológiák, például a 3D nyomtató prevenciós célú alkalmazásairól is szó esett, Dr. Námesztovszki Zsolt (műszaki tudományok doktora, oktatásinformatika) és Námesztovszki Tímea (digitális oktató) előadásában.
A résztvevők visszajelzései alapján új fejlesztések várhatóak a módszertani anyagban.
A projekt nemcsak prevenciós eszközöket fejleszt, hanem hozzájárul a régió szakembereinek kompetenciafejlesztéséhez, a mentálhigiénés szemlélet elmélyítéséhez, valamint a fiatalok pszichoszociális támogatásának hosszú távú fenntarthatóságához.