Fedezd fel az Ariel Színház legújabb előadását! Készülj fel egy felejthetetlen élményre, ahol a művészet és a szórakozás találkozik. Ne hagyd ki ezt az izgalmas bemutatót, amely új színt visz a színházi világba!


*Forrás: az Ariel Ifjúsági és Gyermekszínház hivatalos Facebook-oldala*

Sramó Gábor, a pécsi Bóbita Bábszínház igazgatója bízott meg az „Ali király ünnepi vacsorája” című előadás megszervezésével. A dramaturgiai és tervezési feladatokat a bábszínház tehetséges csapata végezte, míg mi a zene és a rendezés terén nyújtottunk segítséget. A bábszínházi produkciók során az egyik legnagyobb anyagi terhet a bábok, díszletek és kellékek készítése jelenti. Magyarországon elterjedt, hogy ilyen együttműködések keretein belül két különböző szereposztással viszik színre az előadást, de a bábokat és díszleteket csak egyszer készítik el. Az itthoni premier már megtörtént, augusztusban pedig a szükséges eszközöket visszük Pécsre, ahol szintén bemutatják az előadást, és a produkciót újra kijátsszák. Nálunk januárban ismét műsorra kerül. E folyamat gyakorlati vonatkozásai mellett rendkívül izgalmas a munka maga is. Két eltérő szereposztással dolgozunk, az előadás felépítése azonos, azonban a bábosok egyéni stílusukkal és játékosságukkal színesítik a produkciót. Mindkét társulatban rendkívül tehetséges, alázatos és elkötelezett bábszínészek találhatók, így sosem jöhet létre két teljesen azonos előadás. A projekt a Kulturális és Innovációs Minisztérium támogatásával valósult meg.

- Mesélj kicsit magáról a történetről, amelynek szerzője Simonfalvi Ancsa. Hogyan talált rátok ez a mese?

- Simonfalvi Ancsa egy pécsi kortárs szerző, mesekönyvének címe Ali király karácsonyi vacsorája, a kötet a Pagony Kiadó gondozásában jelent meg 2023-ban. A könyvért a szerző az Év Gyerekkönyve díjat is megkapta elsőkönyves kategóriában. Be kell vallanom, nem ismertem a mesét, a pécsi bábszínház ajánlotta, és miután többször elolvastam, éreztem, hogy a történet és a karakterek színpadért kiáltanak. Adott volt egy nagyon bájos történet, tele szerethető karakterekkel, ilyen például Ali király, aki az unokáival játszik, és az ünnep alkalmával megvendégeli az alattvalóit. A mesét Papp Melinda dramatizálta bábszínpadra. Aki ismeri Melindát, tudja, hogy nagyon jó vele együtt dolgozni. Az volt a koncepciónk, hogy Ali király ne az a tipikus uralkodó legyen, aki csak parancsokat osztogat, megköveteli a tiszteletet, vagy bölcsen ítélkezik, hanem legyen az unokájával hógolyózó nagyapa, aki egy merőkanállal üti lovaggá a kiválasztottat, és számára az a legfontosabb, hogy megetesse a népet, mert aki szeret, az etet. Azt hiszem, én még ahhoz a generációhoz tartozom, amelynek nagyon ismerős az az élethelyzet, hogy amikor valaki hazamegy, az anyukája már a kapuban mondja, hogy "milyen sovány vagy, fiam, eszel-e te rendesen, mit készítsek neked?". A törődést, gondoskodást sokféleképpen ki lehet fejezni, az én szüleim szeretetnyelve ezzel rezonált. De természetesen az aktualitásokra is reflektáltunk. A király és a nagyapa mellett olyan érdekes karakterek jelennek meg, mint a sárkány, aki imádja a hawaii pizzát, vagy az a figura, aki csak mirelitet eszik.

A pécsi csapattal már áprilisban elkezdtük a próbafolyamatot, és május közepén egy házi bemutatót is tartottunk. Az előadás során nemcsak a bábok életre keltése a célunk, hanem a díszletelemek folyamatos mozgásával teremtjük meg a különböző térbeli hatásokat is. Ez a munka nem csupán fizikai állóképességet igényel, hanem rendkívüli koncentrációt is, de mindkét társulattal való együttműködés mindig örömteli élmény. A csapattagok lelkesedése és kreatív ötleteik folyamatosan feltöltenek, motiválnak engem is.

A mesejáték látványvilága varázslatos és színes, tele fantáziadús részletekkel, amelyek életre keltik a történetet. A háttérben buja erdők, csillogó tavak és misztikus hegyek terülnek el, ahol a fák mintha táncolnának a szélben. A karakterek különféle élénk színekben pompáznak, mindegyik saját egyedi stílusával és jellemzőivel, így könnyen megkülönböztethetők egymástól. A fények játékos váltakozása, a varázslatos effektek és a részletgazdag animációk egy olyan világot teremtenek, ahol a néző szinte elmerül a mese varázsában. Az egész atmoszféra tele van álomszerű elemekkel, amelyek arra csábítanak, hogy felfedezzük a történet rejtett zugait.

Az előadás tervezője, Nagy-Kovács Géza, szintén Pécsett tevékenykedik, ahol a bábszínház csapatának tagjaként dolgozik. Géza bábjai és díszletei valóságos csodák, amelyeket a tehetsége és kreativitása révén alkotott meg. Személyesen is volt szerencsém több alkalommal együttműködni vele, és mindig lenyűgözött a szín, arány és forma iránti érzéke. Az előadás bábjai önálló műalkotásokként is megállják a helyüket, valódi esztétikai élményt nyújtva.

- Beszéljünk kicsit a zeneiségről is.

A zenét Apostolache Kiss Zénó komponálta, és a próbafolyamat kezdeti szakaszában ő volt a bábszínészek segítője a dalok elsajátításában. Zénóval rendkívül gördülékeny az együttműködés, hiszen mindig a rendelkezésünkre áll, gyorsan reagál, és bármilyen módosítással vagy új dal igényével is azonnal foglalkozik.

Milyen korosztály számára ajánlott az előadás? Hány éves kortól érdemes részt venni rajta?

A mesejátékot négyéves kortól ajánljuk, de a fiatalabb gyermekek is könnyen belemerülhetnek a varázslatos történetbe, hiszen egyszerűen követhető és szórakoztató elemekkel van tele.

Amikor rendezőként részt veszek egy bábjáték megszületésében, hasonlóan ahhoz, ahogy Az ellopott hegedű című előadásnál is tettem, gyakran felmerül bennem a kérdés, hogy mennyire hiányzik a színpadi játék varázsa. A bábok életre keltése izgalmas és különleges élmény, de a hagyományos színpadi jelenlét mindig más dimenziót ad a mesének. Az interakció, az érzelmek közvetítése, és a színészi játék dinamikája mind olyan elemek, amelyeket nehéz bábokkal pótolni. Mégis, a bábművészet sajátos szépsége és lehetőségei új utakat nyitnak meg a kifejezésmód előtt, ami izgalmas kihívás minden egyes új produkció során.

Néha megkísért a vágy, hogy a kezembe fogjak néhány bábot, és szabadjára engedjem a kreativitásomat, de ilyenkor tudatosan arra összpontosítok, hogy rendezőként aktívan részt vegyek a próbafolyamatban. Ez a szerep sokkal nagyobb felelősséget ró rám, és egy folyamatos tanulási lehetőséget kínál. Bábszínészként mindig a rendező irányítása alatt dolgozunk, aki összefogja a színészek, az író, a dramaturg, a tervező és a zenész munkáját. Számomra elengedhetetlen, hogy ez a sokszínű csapat zökkenőmentesen együttműködjön, hiszen csak így születhet meg egy igazán kiváló előadás.

Related posts