A Nyárádmenti Termék márkanevének hivatalos jóváhagyását megkapták!


*A termék jogi védettséggel bír, de az igazi értéke az utána következő időszakban rejlik - hangzott el a diskurzus során.*

Kép: Gligor Róbert László műve

A vártnál több időt vett fel, de végül jóváhagyták a Nyárádmenti Termék márkanevet, így ezt hamarosan használhatják a termelők. Az erről szóló bemutatóval hivatalosan is megnyitották a Nyárádmente Fesztivált szerda este Nyárádszeredában.

A helyi inkubátorházban zajló beszélgetés keretein belül Tóth Sándor polgármester bejelentette, hogy a Nyárádmenti Termék márkaneve hivatalosan is használható, szinte minden kétséget kizárva. A folyamat azonban a vártnál hosszabb ideig tartott. A Nyárádmente Kistérségi Társulás és a nyárádszeredai önkormányzat egy 2020-ban elnyert EU-s pályázat keretében dolgozta ki a márkanevet, de a bejegyzéséhez szükséges időszak majdnem két évet ölelt fel. A hazai találmányokért és márkanevekért felelős hivatal (OSIM) elé benyújtott dokumentáció feldolgozása lassú ütemben haladt, és 2023 végén a kérvényt visszautasították. Ekkor egy ügyvéd segítségével újraindították a folyamatot, amely végül idén, május 15-én zárult le a márkanev bejegyzésének hivatalos döntésével. Mivel a két hónapos fellebbezési időszak alatt senki nem emelt kifogást, a márkanevet jogilag is bejegyzettnek tekintik. A bejelentés időpontját a Nyárádmente Fesztiválra időzítették, mivel a nyárádmenti termékek és a nyárádszeredai piac olyan értékek, amelyek szorosan összefonódnak a vidékkel és a Nyárádmente identitásával. A márkanév, valamint mindaz, amit képvisel – beleértve a helyi termékeket és a Murokország kifejezést – évszázadok óta létezett, csupán egy közös "ernyő" alá kellett szervezni. Porcsalmi Bálint, a márkanevet kidolgozó Ribukom cég alapítója és vezetője kiemelte, hogy ez a projekt sokkal több szívvel és lélekkel készült, mint sok más kezdeményezés, hiszen ezen a vidéken "jó emberek és jó termékek" találhatók. A helyi termékek iránti kereslet folyamatosan növekszik, így a márkanevének létrehozásával jogi keretet biztosítottak az értékesítésüknek.

A márkanevek nem csupán termékeket jelölnek, hanem egy egész világot, egy adott tájat, egyfajta minőséget, és az ezekhez kapcsolódó érzelmeket is hordoznak. Fontos megjegyezni, hogy elsődlegesen nem a helyi közönségnek szólnak, hanem a vásárlóknak, akikkel a márka kapcsolatot kíván létesíteni. A tervezés, a megjelenés és az értékesítés folyamata során pedig nem csupán a termék maga lényeges, hanem azok a gazdák és emberek is, akik a termék mögött állnak – mutatott rá a szakértő.

A Rubik márkája tavaly áprilisban ezüstérmet nyert a Transform Awards Europe 2024 márkaversenyen Londonban, amely nem csupán a név alaposságát és professzionalizmusát tükrözi, hanem egy mérföldkő is: ez az első alkalom, hogy romániai mezőgazdasági-vidékfejlesztési márkát tüntetnek ki egy elismert szakmai zsűri által. Ez a megmérettetés a világ egyik legpatinásabb eseménye, amely a legkreatívabb és leginnovatívabb márkákat ismeri el és jutalmazza.

A "Becsülettel, természetesen!" jelszóval fémjelzett márka új fejezetéhez érkezett, amelynek megvalósítása most kezdődik. Az önkormányzat, a kistérségi társulás és a nyárádmenti termelőszövetkezet közösen dolgozik az értékesítési stratégiájuk kidolgozásán. Jelenleg már elérhető egy honlap, amely a helyi termelőket és termékeiket mutatja be, és a jövőben interaktív funkciókat is kap, lehetővé téve a vásárlók és termelők számára, hogy nyomon követhessék az egyes termékek készletét. Az első lépésként egy hagyományos bolt, vagyis kisüzlet nyílik Nyárádszereda főterén, melynek helyiségét az önkormányzat biztosítja. Ezt követően a digitális, online bolt létrehozása is megvalósul, bővítve a vásárlási lehetőségeket.

A bemutató előadás és az azt követő beszélgetés keretében szó esett a működési szabályzat kidolgozásáról (ki, miért, hogyan kaphatja meg a márkanév használatának jogát), minőségi termékekről, üzletetikáról, előnyökről és kötelezettségekről is.

Az eseményen résztvevő Kacsó István, a helyi Gyümölcsfészek kertészet társtulajdonosa, a Népújságnak kifejtette, hogy mint egyéni termelő, komoly potenciált lát a kezdeményezésben, amely új értékesítési lehetőségeket kínálhat. Emellett egy olyan marketingstratégia is megvalósulhat, amelynek költségei, ha a termelőnek kellene állnia, jelentős terhet jelentenének. Azonban, ha egy már meglévő márkára építenek, az a folyamatot megkönnyíti, és nagy támogatást nyújt azoknak, akik hosszú távon terveznek. Kacsót személyesen is foglalkoztatja a márkanevéhez kapcsolódó értékesítési lehetőség, és szívesen osztaná meg tapasztalatait és tanácsait a kezdeményezés előmozdítása érdekében. Kiemelte, hogy a termékminőségre különösen oda kell figyelni, hiszen ha egyetlen termelő vagy feldolgozó hibázik, az könnyen kihatással lehet a többiek hírnevére is. Azok, akik ezt a márkanevet használják, kockáztatják a vásárlók bizalmát - figyelmeztetett a nyárádmenti termelő.

Related posts