Jövőre tervezzük, hogy értékesítjük a megörökölt lakásunkat. 2025-től valóban csak elektronikus aláírásra lesz szükségünk a tranzakció lebonyolításához?


Most érkezett a szörnyű hír: tragikusan fiatalon meghalt a népszerű magyar rádiós

A férjem édesanyja tavasszal távozott az élők sorából, és most kaptuk meg a hagyatékát, ami egy kis lakás. Jövő év elején, várhatóan tavasszal szeretnénk értékesíteni, de észrevettük, hogy ez nem olyan egyszerű, mint gondoltuk, mivel elektronikus aláírásra is szükség lesz. De vajon mit is takar ez pontosan? Elég lenne, ha a férjem egy rajzolóprogram segítségével készítene magának egy aláírást?

Kedves Olvasó!

Nem, nem lesz elég a rajzolóprogrammal készített aláírás. Az állam működését érintő egyes törvények módosításáról szóló 2024. évi XXIX. törvény 3. § (12) bekezdése rendelkezik arról, hogy az ingatlan-nyilvántartásról szóló 2021. évi C. törvény első, második, harmadik és negyedik részének rendelkezései 2024. január 15. napjától lépnek hatályba. Ez gyökeres, totális változást jelent majd az eddigi szabályokhoz képest.

Az új elektronikus, úgynevezett eING rendszer bevezetésével bizonyos okiratokat kizárólag elektronikus űrlapokon kell kitölteniük az ügyfeleknek, akiknek ezeket elektronikus aláírással is ellátniuk szükséges. Ilyen okiratok közé tartozik többek között a felhatalmazás, ügyleti meghatalmazás, ügyvédi meghatalmazás és a bejegyzési engedély. Fontos megjegyezni, hogy az elektronikus aláírás nem lehet egy rajzolóprogramban előállított kép vagy egy szkennelés során létrehozott aláírás. Csak az e-személyihez kapcsolt aláírás, vagy a bizalmi szolgáltató által nyújtott aláírás felel meg a követelményeknek.

A ma széles körben használt AVDH aláírás helyett várhatóan a kormányablakokban igényelhető DÁP-hoz kapcsolt eAláírás lesz használható. De ha valaki sehogy sem tudja megoldani, hogy elektronikus aláírása legyen, akkor sincs nagy baj, hiszen a tervek szerint a jövőben az is egy megoldás lesz, hogy az ügyfél elmegy egy kormányablakba és ott látják el hitelesítéssel az aláírását, sőt, aki külföldön tartózkodik az fordulhat majd a helyi magyar külképviselethez is aláírás-hitelesítés céljából. Arra is figyeljenek majd, hogy olyan ügyvédhez forduljanak, aki jogosult ilyen típusú elektronikus ingatlannyilvántartási ügyekben eljárni, mert ehhez speciális vizsgára és külön nyilvántartásba vételre lesz szükség.

Related posts