Az árcsökkenés komoly kihívás elé állítja a magyarokat: sokan nem tapasztalják meg annak pozitív hatásait.

Bár az árrésstop hatására sok termék ára csökkent a boltokban, a magyarok többsége ezt nem érzi, sőt inkább úgy véli, hogy emelkednek az árak - derül ki a 21 Kutatóközpont kutatásából, amelyet a Portfolio megbízásából készítettek.
Hogyan tapasztalja, hogy az utóbbi hetekben mily módon alakultak az élelmiszerárak a korábbi időszakokhoz viszonyítva?
- Kérdezhetném, hogy mit gondolsz erről? - tette fel a kérdést a 21 Kutatóközpont.
A válaszadók többsége, pontosan 53%, azt tapasztalta, hogy az élelmiszerárak az utóbbi hetekben megugrottak. Ezzel szemben csupán minden tizedik megkérdezett véli úgy, hogy az árak nem mutattak változást, míg 29% arról számolt be, hogy észlelt valamilyen árcsökkenést.
A válaszok igazán figyelemfelkeltőek, hiszen az online árfigyelő statisztikái alapján azt tapasztaljuk, hogy több termék ára csökkent, mint amennyi emelkedett. Korábban már említettük, hogy az árfigyelő adatbázisában 3 693 olyan termék szerepel, amelyek mindkét időpontban elérhetők voltak a boltok polcain. Ezek közül...
Sokszor előfordul, hogy az emberek áremelkedést érzékelnek az élelmiszerboltokban akkor is, ha a hivatalos statisztikák szerint épp csökkennek az árak. Ennek egyik oka, hogy
A fogyasztók hajlamosabbak jobban emlékezni a termékek áremelkedésére, míg az árcsökkenéseket gyakran könnyebben figyelmen kívül hagyják.
Ha például egy termék ára 1000 forintról 1200 forintra emelkedik, azt az emberek sokkal intenzívebben érzékelik, mint amikor később az ár 1100 forintra csökken. Továbbá, gyakran előfordul, hogy az emberek csak azoknak a termékeknek az áremelkedését vagy csökkenését kísérik figyelemmel, amelyeket rendszeresen vásárolnak, miközben a teljes termékkategória árváltozásait figyelmen kívül hagyják. Az észlelést továbbá befolyásolhatja, ha a jövedelmük nem emelkedik, vagy ha más kiadások, mint például a rezsi, jelentős részét felemésztik a rendelkezésre álló pénznek.
A kutatás során megfigyelhető volt, hogy a férfiak körében 57%-uk tapasztalt drágulást, míg a nők esetében a válaszadók 35%-a valamilyen árcsökkenést észlelt az élelmiszerek terén.
Korosztályonkénti elemzés alapján figyelemre méltó, hogy a 65 év felettiek (48%) és az 50-64 évesek (36%) sokkal inkább tapasztalták az élelmiszerárak csökkenését, mint a fiatalabb generációk.
A pártpreferenciák tekintetében megállapítható, hogy...
a Fidesz-szavazókon kívül minden másik csoport többsége áremelkedést érzékelt, azonban a fideszesek többsége valamilyen szintű árcsökkenést.
Néhány napja Nagy Márton is megosztott egy bejegyzést a Facebookon, amelyben arról számolt be, hogy március 13-a óta 872 termék ára csökkent az online árfigyelő platformon. Az átlagos áresés mértéke pedig 18,8 százalékra rúg.