Jelentős átalakulások várhatók a légi közlekedés világában, miután az Európai Parlament bizottsága már meghozta a szükséges döntéseket.


Az Európai Parlament közlekedési bizottsága hétfőn harmincnégy igen, ellenszavazat nélkül, két tartózkodással elfogadott egy új javaslatot, ami bővítené az utasok kártérítési jogait járatkések esetén. Az állásfoglalás továbbá ingyenes kézipoggyász fedélzetre vitelét is megengedné az utasoknak hét kilogrammig. Az európai légitársaságok azonban éles kritikával illették a közlekedési bizottságot.

"Az álláspont szöges ellentétben áll az Európai Bizottság és az EU Tanácsának javaslataival - ami azt jelenti, hogy a szerdán kezdődő háromoldalú tárgyalások valószínűleg feszültek lesznek" - írja a Politico.

Nagy hullámokat vert a légiközlekedési szektorban a legújabb állásfoglalás. Kedden az A4E, egy légitársasági lobbicsoport, amelynek tagjai között található a Lufthansa, az Air France-KLM, a Ryanair, valamint a British Airways anyavállalata, az IAG, "irreálisnak" minősítette az Európai Parlament által megfogalmazott szöveget.

A jelenlegi jogi keretek alapján a légi utasoknak, akiknek járata legalább három órás késéssel érkezik, kártérítés jár, amely összege kétszázötven és hatszáz euró között mozog, a repülési távolság függvényében. 2013-ban az Európai Bizottság kezdeményezte, hogy ezt a késési küszöbértéket emeljék meg öt órára az Európai Unión belül.

Az Európai Parlament visszautasította a kártérítési jogok csökkentését, a tárgyalódelegációja szintén ilyen felfogásban cselekszik majd a háromoldalú tárgyalások során.

Több vörös vonal van, amelyeket nem vagyunk hajlandók átlépni... az első az, hogy nem fogadjuk el a háromórás küszöbérték emelését - ez után jár most a kártérítés az utasoknak

- mondta Andrey Novakov, a Néppárt képviselője.

"A Parlament ebben a kérdésben nagyon egységes. Ha négy órára emeljük a határt, azzal a jelenlegi utasok kétharmadától vesszük el a kártérítési jogot. Számunkra ez elfogadhatatlan" - mondta Jan-Christoph Oetjen, a Renew Europe képviselője az EP-szavazás után.

Az IAG érvelése szerint "az öt órás időkeretre való emelés akár a késések 40%-át is elkerülhetné".

David Curmi, a KM Malta Airlines ügyvezető elnöke hangsúlyozta, hogy a jelenlegi háromórás szabály hátrányosan befolyásolja azokat a légitársaságokat, amelyek elkötelezetten dolgoznak a járattörlések megelőzésén. "Az utasok számára sokkal kedvezőbb, ha egy késő járatot várnak, mint ha egyáltalán nem indulna el a repülőgép" - tette hozzá.

Az Európai Parlament álláspontja a következőképpen fogalmazható meg: Az utasok számára lehetőséget biztosítanak arra, hogy a fedélzetre egy hét kilogrammnál könnyebb és a méretek összegét tekintve nem haladó száz centiméteres kézipoggyászt vigyenek magukkal. Ezen kívül egy kisebb táska is megengedett, amely kényelmesen elhelyezhető az ülés alá.

Ezzel szemben a Tanács csak egy kézipoggyász engedélyezését javasolja, amelynek maximális mérete 40×30×15 centiméter lehet, és elvárás, hogy az ülés alá könnyedén beférjen.

Az EP-álláspont emellett lehetővé tenné, hogy az utasok szabadon választhassanak a papír- és a digitális beszállókártyák között. Ez azonban ellentétes lenne a RyanAir legfrissebb bejelentésével.

Related posts