Rendkívül magas bírságot kapott az ország egyik legjelentősebb biztosítócége, ami komoly következményekkel járhat! - Pénzcentrum


Az MNB összesen 51,1 millió forint bírságot szabott ki a Groupama Biztosítóra, egyebek közt a nem-életbiztosítási kárrendezést, a kgfb-állománykezelést, az IT-biztonságot, a kiszervezést, illetve az ügyféltájékoztatást és a panaszkezelést érintő jogsértések miatt. A feltárt szabálytalanságok alapvetően nem befolyásolják a biztosító megbízható működését.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) rendszeres ellenőrzései keretében átfogó vizsgálatot folytatott a Groupama Biztosító Zrt.-nél. A vizsgálat 2021 januárjától a vizsgálat lezárásáig terjedő időszakot tekintette át. Bár a pénzügyi felügyelet több hiányosságot is feltárt, ezek alapvetően nem érintik a biztosító megbízható működését.

Az MNB megállapításai szerint a biztosító a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (kgfb) keretein belül többször is elmulasztotta a kár- és kötvénynyilvántartás, valamint az üzembentartó felé a szerződések létrejöttével, megszűnésével és a díjfizetések elmaradásával kapcsolatos tájékoztatási kötelezettségeit. Ezen túlmenően a biztosító befektetési egységekhez kötött (unit-linked) életbiztosítási termékeinek kezelésénél az MNB hiányosságokat tárt fel a kötvények szerződő átvételének nyilvántartásában. Különösen figyelembe vették a szerződések 30 napon belüli felmondása esetén az ügyfelekkel történő elszámolás határidejét és az elszámolás részleteiről szóló tájékoztatás tartalmát is.

A vizsgálat során az informatikai rendszer védelmével kapcsolatosan több jogszabályi eltérést tárt fel. Kiderült, hogy a biztosító nem biztosította minden eszköze esetében a legfrissebb biztonsági frissítések alkalmazását. Emellett hiányosságok mutatkoztak az ügyféltelefonos hívások rögzítésével és visszahallgathatóságával, valamint az elektronikus szerződéskötési folyamatban az ügyféladatok biztonságos átadásának megoldásával kapcsolatban is.

A Groupama kiszervezési szerződéseinek nyilvántartása a pénzügyi felügyelet felé történő bejelentés és annak időpontja szempontjából jogsértő módon hiányos volt.

Az MNB megállapította továbbá, hogy a biztosító a termékfelügyelet- és irányítás területén nem készített a jogszabályoknak megfelelő elemzést a vizsgált termék bevezetése előtt. A termékek monitorozása és felülvizsgálata során emellett nem vizsgált ki minden olyan tényezőt és eseményt, amelyek jelentősen befolyásolhatják a konstrukciók fő jellemzőit, kockázati fedezetét vagy biztosítékait.

A biztosító társaság gépjármű- és lakásbiztosítási károk nyilvántartására fejlesztett rendszerei bizonyos adatok tekintetében hiányosak, ellentmondásosak vagy akár hibás információkat is tartalmaztak. Ennek következtében a Groupama nem tudta maradéktalanul betartani a kárrendezési jogszabályokban előírt határidőket minden esetben.

Az MNB a szerződéskötést megelőző tájékoztatás keretében nyújtott kiemelt információkat tartalmazó dokumentum (KID) hiányosságai, a panaszok késedelmes megválaszolása, valamint a fogyasztói megkeresések kifogásként való kezelésének elmulasztása miatt megállapította, hogy a vonatkozó fogyasztóvédelmi jogszabályok megsértése történt a vizsgálat során.

Az MNB legfrissebb határozata szerint a Groupamának, a legtöbb esetben 2025. március végéig, kötelezően orvosolnia kell a feltárt hiányosságokat. A jegybank emellett a felfedezett jogsértések következtében összesen 49,5 millió forint felügyeleti bírságot, valamint 1,6 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot is kiszabott a biztosítóra.

A bírságösszeg meghatározásakor a pénzügyi felügyelet figyelembe vette többek közt a biztosító piaci helyzetét, az általa elkövetett jogszabálysértések relatív jelentős súlyát, s azok lehetséges hatásait. Enyhítő körülménynek számított ugyanakkor a biztosító együttműködő magatartása az MNB vizsgálata során.

Related posts