Kiemelkedő chipválság közeledik: gyárbezárásokra lehet számítani, és a magyar autóipar is érintett lehet - Pénzcentrum
A holland kormány Nexperia chipgyártó feletti irányításának átvétele, valamint a kínai válaszlépések komoly ellátási nehézségeket idézhetnek elő, amelyek akár a német gazdaság harmadik recessziójához is vezethetnek három éven belül - írja a Handelsblatt.
A VFA (Innovatív Gyógyszergyártók Egyesülete) elemzése szerint a chiphiány tartós fennállása akár 0,5 százalékpontos GDP-csökkenést is okozhat Németországban. Ez különösen aggasztó, figyelembe véve, hogy a szövetségi kormány csupán 0,2 százalékos gazdasági növekedést vár 2025-re. A hosszabb ideig tartó termelési zavarok tehát újra recessziós helyzetbe sodorhatják az országot.
A konfliktus középpontjában a Nexperia áll, egy kínai tulajdonú, de holland székhelyű chipgyártó vállalat, amely német, brit, maláj, fülöp-szigeteki és kínai gyárakkal rendelkezik. A holland kormány nemrég átvette az irányítást a cég felett, hogy biztosítsa az ellátásbiztonságot. A vállalat által gyártott chipek olyan kritikus fontosságú autóipari alkatrészek működését vezérlik, mint például a légzsákok.
Válaszul a kínai vezetés megtiltotta a cég késztermékeinek exportját, amelyek 80 százalékát Kínában dolgozzák fel. Emellett a kínai alkalmazottak olyan utasítást kaptak, hogy figyelmen kívül hagyhatják a holland központból érkező instrukciókat.
A kialakult helyzet különösen súlyosan érinti az amúgy is válságban lévő autóipart. A nagy konszernek, köztük az Audit is gyártó Volkswagen, alternatív beszállítók után kutatnak, míg a német kormány diplomáciai megoldást keres. Mindkét folyamat időigényes, ráadásul a helyettesítő termékeket engedélyeztetni is kell.
A szakértők arra hívják fel a figyelmet, hogy az autógyártás esetleges leállása komoly következményekkel járhat a teljes beszállítói láncra, beleértve a fém- és műanyagipari vállalatokat is. Ez a helyzet magyar cégeket is érinthet, például a Volkswagen csoport beszállítóját, a Csaba Metált - számol be róla a G7.
A Volkswagen a Bild megkeresésére reagálva kijelentette: "A hollandiai beszállítónknál tapasztalható szűk keresztmetszetek nem befolyásolják a németországi, aktívan működő Volkswagen-gyárakat." Ugyanakkor a lap információi szerint a múlt heti terveik között még az szerepelt, hogy a gyárak működését hamarosan le kell állítani, elsőként a wolfsburgi üzem esetében.





