Az F1-es csapatok egy különleges gumitrükköt vetnek be, amely eltér a megszokott megoldásoktól.


Imolában és Monacóban az F1-es autókra olyan rendkívül lágy gumikat szereltek fel, amelyek annyira puhák, hogy szinte már nem is szükséges előmelegíteni őket.

Évtizedek óta elengedhetetlen eszközként van jelen a Forma-1-es csapatok arzenáljában a gumimelegítő paplan. Ezek a különleges takarók biztosítják, hogy az autók a bokszból való kihajtáskor stabilan tapadjanak az aszfalton, hiszen az abroncsokat az optimális működési hőmérséklethez közeli állapotban szerelik fel a versenygépekre. Most azonban úgy tűnik, hogy a Pirelli legújabb F1-es gumijainál ez a hőkezelési folyamat túlságosan is erősnek bizonyul.

A gumibeszállító az imolai és a monacói F1-hétvégére elvitte a minden eddiginél puhább C6-os gumijait. Ezek a mért körök elején nagy tapadást nyújtanak, azonban a kanyarokban és a féktávokon annyit melegednek, hogy az utolsó szektorokban már egyenesen buknak vele a rossz tapadás miatt, szemben egy keményebb keverékű gumival.

A problémára több csapat is reagált a Pirelli megfigyelései szerint. Az istállók a gumimelegítőkkel legfeljebb 70 Celsius-fokra, maximum két óráig melegíthetik a kerekeket, de ezt többen ki sem használják, így elkerülve vagy késleltetve a túlmelegedést. "Láttuk, hogy a csapatok kísérleteznek a melegítőkkel" - mondta Simone Berra, a Pirelli főmérnöke.

Néhány csapat úgy határozott, hogy csökkenti a paplanhőmérsékletet a 70 fokos szinthez képest, annak érdekében, hogy a tapadási maximum ne a kivezető kanyarban vagy a mért kör elején jelentkezzen, hanem inkább folyamatosan, a mért kör során. Talán emiatt teljesítettek jobban egyes csapatok a C6-osokon másokkal összehasonlítva, és Imolában is valószínűleg ez állt a csapatok közötti eltérések hátterében.

Berra szerint azok, akik érzik a lágy abroncsok adottságait, jelentősen jobb teljesítményt érhetnek el, de ez nem zárja ki, hogy mások, mint például a monacói időmérőn, a közepes gumikon is kiemelkedő kört futhatnak. Ezt a harmadik szabadedzés során is tapasztalhattuk, amikor Max Verstappen a Red Bull-lal a második helyet szerezte meg pontosan ezzel a stratégiával.

Related posts