Több mint egyszerű korrepetálás: a kognitív fejlődés támogatásával gyermekét új szintre emelheti a tanulásban.


Íme néhány kreatív ötlet, hogyan tehetjük különlegessé a gyerekek nyári szünetét, miközben serkentjük az agytekervényeiket: 1. **Felfedezőtúrák**: Szervezzünk kirándulásokat a természetben, ahol a gyerekek megismerkedhetnek a helyi növény- és állatvilággal. Készítsünk közösen egy gyűjtőalbumot, ahol a látottakat dokumentálják. 2. **Kreatív műhelyek**: Indítsunk kreatív foglalkozásokat, mint például festés, rajzolás vagy kézműveskedés. A művészet nemcsak a kreativitást fejleszti, hanem a problémamegoldó képességet is. 3. **Bölcsészfoglalkozások**: Olvassunk együtt meséket, és beszélgessünk a történetek tanulságairól. Készíthetünk közösen egy mesés könyvet, ahol a gyerekek saját meséiket írják le vagy illusztrálják. 4. **Tudományos kísérletek**: Végezzenek egyszerű, de izgalmas kísérleteket otthon, például vulkánkitörést vagy víz alatti szivárványt készíthetnek. Ezek nemcsak szórakoztatóak, de sokat tanulhatnak belőlük a tudományról. 5. **Nyári kihívások**: Indítsunk egy "nyári kihívás" projektet, ahol naponta új feladatok várnak a gyerekekre, mint például egy új étel kipróbálása, vagy egy új játék megtanulása. 6. **Digitális tanulás**: Használjunk edukatív alkalmazásokat és online platformokat, hogy a gyerekek játékos formában tanulhassanak, miközben a technológia világában is fejlődnek. 7. **Kultúrák felfedezése**: Minden hétvégén ismerjünk meg egy új országot vagy kultúrát. Főzzünk együtt tradicionális ételeket, hallgassunk zenét, és tanuljunk meg néhány szót az adott nyelven. Ezek az ötletek nemcsak szórakoztatóak, hanem serkentik a gyerekek kíváncsiságát és kreativitását is, így a nyári szünet valóban hasznosan telik!

Néhány hét múlva elérkezik a várva várt nyári szünet, ám sok gyerek számára ez nem csupán a szórakozás ideje. A következő két és fél hónap alatt sokaknak szembesülniük kell azzal, hogy az iskolai teljesítményük elmaradt a várakozásaiktól, és a tanév végén a rossz jegyek súlya nehezedik rájuk. A szülők pedig gyakran keresik a megoldásokat, hogyan támogathatják leghatékonyabban gyermekeik fejlődését. Kognitív képességek fejlesztésével foglalkozó szakértők most hasznos tanácsokat kínálnak, hogy a nyári felkészülés ne csak hasznos, de élvezetes is legyen.

A kognitív fejlesztés nem csupán a nehézségekkel küzdő gyermekek számára fontos, hanem a tehetséges fiatalok számára is elengedhetetlen ahhoz, hogy valóban kitűnjenek. A tehetséggondozás során elengedhetetlen, hogy a "feldolgozó rendszerek" optimális működése biztosítva legyen, hiszen ez alapvetően befolyásolja a fejlődést. Sokan a szülők közül azonban általában csak akkor reagálnak, amikor gyermekeik iskolai teljesítménye jelentősen elmarad az IQ-juk alapján várható szinttől. Ekkor tapasztalható, hogy a jegyeik gyengék, a motivációjuk csökken, és a tanulás iránti lelkesedésük is elhalványul.

Ha egy gyermek hosszabb időn keresztül hiányzott az iskolából, bizony gyakran tapasztalhatók tartalmi lemaradások. Ilyenkor egy magántanár segítsége hasznos lehet a tananyag bepótlásában. Ugyanakkor, ha az iskolai nehézségek hónapok vagy akár évek óta jelen vannak, és a gyermek szorongással küzd, valamint elvesztette önbizalmát, akkor a helyzet bonyolultabbá válik. Ilyen esetekben a hagyományos korrepetálás már nem elegendő: fontos, hogy a gyermek mentális képességeit mélyrehatóbban, tartalomfüggetlen módon erősítsük meg - hangsúlyozta a GEM Tanulási Központ szakmai vezetője.

- Fontos megérteni, hogy a tanulási nehézségek mögött gyakran nem lustaság vagy figyelmetlenség áll, hanem figyelemzavar vagy feldolgozási zavar. A gyermekek kognitív képességeinek fejlesztése az elmúlt 20 évben különösen felértékelődött, egyrészt a modern "járványként" emlegetett figyelem- és tanulási zavarok előfordulásának növekedése miatt, miközben elvárás lett, hogy a gyerekek hihetetlen tempóban fejlődjenek, és csúcsteljesítményt érjenek el - fejtette ki Dr. Bohács Krisztina.

A szakértő szerint az iskoláskorú gyermekeknek nagyjából 10-15 százaléka küzd valamilyen tanulási nehézséggel, diszlexiával, diszgráfiával, diszkalkuliával. Az úgynevezett kettős különlegességű tanulók (akik egyszerre tehetségesek és tanulási zavaruk is van) aránya pedig 2-5 százalék lehet. A legtöbb ilyen gyermek nem kapja meg időben a megfelelő támogatást.

- Egyetlen perc alatt több száz inger bombázza a gyermekek figyelmét: a kütyük, a közösségi média, a digitális világ folyamatos jelenléte mellett a környezet is megváltozott, ami egyre nagyobb terhet ró a gyerekek idegrendszerére. Mindez oda vezetett, hogy a mentális egészség és a tanulási folyamatok már kisiskolás korban is hatalmas kihívások elé állítják a családokat - tette hozzá Dr. Bohács Krisztina.

A szülők gyakran csak akkor kapnak észbe, amikor a gyerek jegyei leromlanak, vagy amikor a tanár jelzi, hogy a gyerek "szétszórt" az órán. Pedig a problémák jelei már jóval korábban megmutatkozhatnak. A szakértő példaként sorolta: ha a gyerek gyakran álmodozik, látszólag nem követi az utasításokat, impulzív, sokat beszél, gyakran belevág mások szavába, vagy akár gyakran elveszíti a dolgait. Emellett például nehezen viseli a házi feladatot, halogat, dührohamai lehetnek, türelmetlen, érzelmileg lobbanékony, szorong, nem tudja a szorzótáblát, felcseréli a számokat, vagy szegényes a szókincse, esetleg sok a helyesírási hibája.

- Ha a szülő ezeket tapasztalja, érdemes szakember segítségét kérni a háttérben húzódó okok feltérképezésére - hangsúlyozta a kognitív képességek fejlesztésével foglalkozó intelligenciakutató. - Az intelligenciának két oldala van: a kristályos intelligencia, amely a tantárgyi tudást, a tartalmak ismeretét jelenti. Ez az, amit a hagyományos iskolai oktatás és a magántanári korrepetálás céloz. A másik oldala az úgynevezett fluid, vagyis folyékony intelligencia. Ez a feldolgozó rendszereket jelenti, amikor az emberi agy feldolgozza az információkat, az alapanyagot - tette hozzá.

A tudományos megközelítésre épülő, úgynevezett evidencia-alapú kognitív fejlesztő programok célja, hogy tartalmi korlátoktól függetlenül fokozzák azokat az agyi képességeket, mint például a figyelmet, memóriát, gondolkodást és feldolgozási sebességet, amelyek nélkülözhetetlenek a sikeres tanuláshoz. Ezek a programok nem tantárgyak elsajátítására összpontosítanak, hanem arra, hogy a gyerekek elsajátítsák a tanulás művészetét. Kutatások igazolják, hogy ezek a fejlesztések akár 15-20 IQ-ponttal is növelhetik a gyermek kognitív teljesítményét. Ennek gyakorlati következményeként a gyerekek könnyebben tudnak koncentrálni, gyorsabban végeznek a feladataikkal, magabiztosabbá válnak, sikeresebbek lesznek, és érzelmi stabilitásuk is javul.

A nyári szünet tökéletes alkalom a kognitív fejlődés serkentésére, hiszen ilyenkor elkerülhetjük az iskolai stresszt és a dolgozatok miatti aggodalmakat. Egy 6-7 hetes intenzív kurzus lehetőséget ad arra, hogy a gyermekek a délelőttjeiket hasznosan töltsék el fejlesztő tevékenységekkel, miközben bőséges idő jut a családi nyaralásokra, szórakozásra és pihenésre is. Egy alaposan kidolgozott nyári program után a gyerekek feltöltődve, megerősödött önbizalommal vághatnak neki a következő tanév kihívásainak - tette hozzá a szakértő.

Dr. Bohács Krisztina tapasztalatai alapján számos tehetséges gyermek küzd rejtett tanulási nehézségekkel, akik a magyar oktatási rendszerben "láthatatlanok" maradnak. Ezek a fiatalok, köszönhetően kiemelkedő intellektuális képességeiknek, gyakran ügyesen elrejtik a nehézségeiket. Ennek következményeként a problémák csak később, például a középiskola vagy az egyetem során bukkannak felszínre, amikor már nehezebb őket kezelni.

A szakértő kifejtette, hogy ahogy a régi bölcsesség mondja: "Nyáron gyűjt az eszes!" – ez azt jelenti, hogy a tartós siker titka a tudatos felkészülésben rejlik. Hangsúlyozta, hogy a szülőknek és pedagógusoknak ösztönözniük kell a gyerekek kíváncsiságát, és lehetőséget kell adniuk a játékra, valamint a szabad gondolkodásra, amelyre a nyári szünet tökéletes időszakot kínál.

Related posts