Vitézy Dávid: Ha Szentkirályi Alexandrát zavarják a busztüzek, akkor valószínűleg komoly problémák merülnek fel a közlekedésben, és sürgős intézkedések szükségesek a helyzet megoldására. Az ilyen események nemcsak a város közlekedését érintik, hanem a lak


Két 24 éves Mercedes Citaro típusú busz gyulladt ki csütörtökön Budapesten, melyeket még 13 évvel ezelőtt, 2012-ben vette a város, akkor már tizenegy évesen használtan Frankfurtból, reagált Vitézy Dávid a Facebook-oldalán a napközben történésékre.

Ahogy említette, "a kezdeti elképzelés az volt, hogy ezek a járművek legfeljebb négy-öt évet fognak üzemelni, majd elérik az élettartamuk végét, de legalább addig is hozzájárulnak ahhoz, hogy a már 25-30 éves magaspadlós Ikarusokat lecserélhessük. Aztán a tervek elcsúsztak, és az évek folyamán itt ragadtak; ma már Budapesten is teljesítettek egy teljes üzemidőt, pedig korábban Frankfurtban is szolgáltak. Ilyenkor kezdődnek az anyagfáradások, amelyek könnyen leszakadó alkatrészekhez és végül tűzesetekhez vezethetnek – ez történt ma is, ha jól értesültem."

A Podmaniczky Mozgalom frakcióvezetője kiemelte, hogy a jelenlegi helyzet aggasztó, és hangsúlyozta: "A biztonság mindig az elsődleges szempont. Üdvözlöm, hogy a főpolgármester utasítására a BKV vizsgálatot indít."

Ha valakinek a megszólalását nem tudom hová tenni, az Szentkirályi Alexandra. Nem csupán azért, mert olyan teljesen értelmetlen dolgokat mond, mint hogy a mostani éjszakai hálózat átszervezésére indított társadalmi egyeztetést okolja a busztüzekért – ami talán a legabszurdabb érvelés, amit valaha hallottam –, hanem azért is, mert éppen a Fidesz-kormány döntései miatt nem volt lehetősége a BKV-nak a buszflotta korszerűsítésére.

- jelezte Vitézy.

A posztban említett információk szerint 2021 márciusában a főpolgármester a Fővárosi Közgyűlés megbízásából engedélyezte a BKV számára egy 30 milliárd forintos beruházási hitel felvételét. Ebből a hitelből 380 új autóbusz beszerzését tervezték. A hitel mögött három bank állt – az OTP, a K&H és a Gránit Bank –, és a BKV megkezdte a tenderek lebonyolítását is. Az új Mercedes Connecto buszok 2023-ra érkeztek volna, hogy pótolják azokat a járműveket, amelyek 2025 nyarán kigyulladtak. A poszt említi, hogy a Karsan midibuszok helyett is új járművek érkeztek volna, különösen figyelembe véve, hogy egy Karsan busz nemrégiben tűz áldozata lett.

Vitézy rámutatott, hogy a stabilitási törvény értelmében minden önkormányzati vállalat hitelfelvételéhez szükséges a kormány jóváhagyása. "A kormány kilenc hónapon át nem foglalkozott a BKV kérelmével, majd 2021 karácsonya és szilvesztere között, a két ünnep közötti politikai szünetet kihasználva, indoklás nélkül elutasította a BKV kérését. Mindössze annyit írtak a határozatba, hogy 'NEM'."

"Így aztán nem jöttek új buszok a BKV-hoz, gyakorlatilag azóta is csak méregdrágán bérelni tud új buszokat a cég, mert sem lízingelni, sem hitelből vásárolni kormányengedély híján nem tud. Ez is a magyarázata annak, hogy a flotta megújításában magánszolgáltatóra is kell támaszkodjon a Főváros - hisz az ő beszerzéseikhez nem kell kormányengedély."

Ha Szentkirályi Alexandrát bosszantják a busztüzek, talán érdemes lenne leülni egy padra Nagy Mártonnal vagy Lázár Jánossal, ahogy azt a kampány során is tette. Esetleg így sikerülne elérni, hogy a NEM helyett egy hatalmas, zsíros IGEN szerepeljen a határozatban. A BKV máris készen áll az új buszok megrendelésére, hiszen a Mercedes-szel kötött keretszerződés még mindig érvényben van. Ha azonban nem találják meg a módját ennek a megoldásnak, akkor kár a másokat okoló okoskodásért - hiszen bárki joggal számon kérheti a busztüzeket, kivéve azt, aki megakadályozta az elavult buszok cseréjét.

- fejtette ki Vitézy.

Szentkirályi a Facebookon azt közölte korábban, hogy azonnali vizsgálatot kértek a BKV-tól annak kiderítésére, mi okozta az elmúlt napokban megszaporodott busztüzeket.

Szakértőink álláspontja alapján a tüzek mögött valószínűleg a felhalmozódott olajsár gyulladása állhat, hiszen a meleg időjárás miatt már egy apró szikra is elegendő lehet ahhoz, hogy tűz keletkezzen a motortérben. Az olajsár eltávolítása rendkívül idő- és munkaigényes, ami további problémákat okozhat. Sajnos a BKV-nál gyakran nem áll rendelkezésre elegendő idő a megfelelő műszaki karbantartás elvégzésére, mivel egyes vonalak teljes kapacitással üzemelnek, így lehet, hogy nem áll rendelkezésre tartalékbusz a rendszerben.

Felszólítjuk a BKK-t, hogy sürgősen végezzen el tűzvédelmi auditot a telephelyeken, mind az Arriva, mind a BKV vonatkozásában. Kérjük, hogy az audit ne csupán a tűzvédelmi intézkedésekre terjedjen ki, hanem külön figyelmet fordítson az olajsár eltávolításának folyamatára is, mindkét vállalat esetében.

- jelentette ki.

Karácsony a busztüzekre szintén a Facebookon reagált, ezt itt tudja elolvasni.

Related posts