Szenzációhajhász és torzító bejátszások? Az F1 rendezője válaszolt a pilóták kifogásaira | M4 Sport
Kemény kritikákat kapott mostanság a Forma-1-es közvetítések rendezőstábja a versenyzőktől. Miközben a közvetítések arról árulkodnak, hogy célba találtak a megjegyzések, most az igazgató is megszólalt.
A Szingapúri Nagydíj után Carlos Sainz és Fernando Alonso kritikát fogalmaztak meg a Forma-1 közvetítéseiért felelős rendezőkkel szemben. Mindketten kifejezték elégedetlenségüket, amiért a közvetítés során jelentős események maradtak ki. Sainz például hangsúlyozta, hogy nem láthattuk azokat az izgalmas előzéseket, amiket a felzárkózása során végrehajtott, míg Alonso az utolsó körben Lewis Hamilton üldözését emelte ki, amely során a brit versenyző fékhibája miatt kanyarokat is levágott. Sainz megjegyezte, hogy a jelenlegi F1-es közvetítésekben egyre inkább a garázsban tartózkodó hírességekre és versenyzőbarátnőkre helyezik a hangsúlyt, míg Alonso arról beszélt, hogy a rádióüzeneteit úgy válogatják össze, hogy azok szenzációt generáljanak.
A kétszeres világbajnok kifejtette, hogy az üzenetek vágása már önmagában is megtévesztő lehet.
"Előfordul, hogy a rádiózás a főszereplője a versenynek, és szomorú, ha a szórakoztatás része annyira gyenge... Ezen javítanunk kell, együtt, sportként" - mondta kritikusan Alonso.
A Mexikói Nagydíjon eközben a rajt utáni kanyarlevágások láttán még az autóból is üzent a rendezőknek, amikor megjegyezte: "Bejátsszák a rádiózásainkat, amik magánjellegűek. Reméljük, most azt is bejátsszák, amit az első és második kanyarban láttak. Helló! Nem játszották be az egyes és kettes kanyart?" - köszönt be a rendezőnek Alonso.
A szingapúri kritikák nyomán Austin és Mexikóváros új irányt vettek. Az Auto Motor und Sport német szaklap rámutatott, hogy ezen a két versenyen nem a versenyzők barátai és a hírességek kapták a főszerepet, hanem a pályán zajló eseményekre helyezték a hangsúlyt. Mexikóvárosban csupán Oliver Bearman apjának reakciói kerültek a középpontba, ami teljesen érthető volt, hiszen a Haas pilótája eddigi legjobb teljesítményét nyújtotta, a 4. helyezéssel.
A közvetítések során természetesen rengeteg lényeges pillanat maradt ki. Liam Lawson mexikói versenyét valószínűleg nem véletlenül cenzúrázták, hiszen a pályán átfutó versenybírók nem éppen a legszokványosabb látványt nyújtották. Eközben a rajtok visszajátszása Austinban Andrea Kimi Antonelli és Carlos Sainz ütközésére, míg Mexikóban Max Verstappen és Lewis Hamilton első kanyaros összecsapására irányította el a figyelmet.
Dean Locke, az F1-es nemzetközi közvetítésekért felelős szakember, a közelmúltban kifejtette véleményét a rá irányuló kritikákkal kapcsolatban, és részletesen bemutatta a csapat munkamódszereit. Az F1 rendezője határozottan elutasította a szenzációhajhászattal kapcsolatos vádakat, és reagálva Fernando Alonso mexikói rádióüzenetére, világossá tette, hogy nem az ő feladatuk ennek a közvetítése.
"Legyünk körültekintőek, mivel a versenyzők kritikája néha tények nélküli. Ez könnyen félreértésekhez vezethet. Célunk, hogy a szurkolók bepillantást nyerjenek a pilótafülkébe, és megmutassuk, milyen valójában a versenyzők világa, mindezt azonban anélkül, hogy túlzott drámai elemeket vinnénk a történetbe" - nyilatkozta Locke az Autosportnak.
A versenyzőkkel való kommunikáció során kiemelték a felmerülő problémák megvitatásának fontosságát, és igyekeztek részletesen elmagyarázni, hogyan zajlik a munka a háttérben. Hangsúlyozták, hogy sok esetben a versenyzők védelme érdekében történik, hogy a rádiózásokat megvágják vagy elnémítják. Sainz barátnős kritikája kapcsán rámutattak, hogy egy sokszínű közönséget kell kiszolgálniuk, akiket a verseny hangulata és a pálya izgalma jobban érdekel, mint az autók technikai részletei. "A verseny alatt körülbelül három alkalommal mutattunk pályán kívüli felvételeket, és ezeket nem akció közben. Felelősségünk, hogy visszaadjuk az esemény hangulatát, és bemutassuk, mi történik a pályán és annak környékén. Ide tartoznak a rajtrácsról, a szurkolókról és a dobogón készült felvételek is" - hangsúlyozta, hozzátéve, hogy ebben az időszakban a bajnoki versenyfutásra kell összpontosítaniuk. Ugyanakkor elismerte, hogy időnként hibáznak. Minden verseny után átvizsgálják, hogy mi működött jól, és hol lenne lehetőség a fejlődésre.
Locke a bejátszások felelősségéről is kifejtette véleményét, és rávilágított a cenzúrázás különböző módszereire. Például elárulta, hogy néha szükségszerű beavatkozniuk az F1 TV fedélzeti kamerás közvetítéseibe, ahol a nézők valós időben követhetik a versenyzők kommunikációját. A rádióadásokat leggyakrabban balesetek után némítják el, hiszen ilyenkor fennáll a kockázata annak, hogy valaki megsérült. Emellett számos más információ is létezik, amelyeket szintén elhallgathatnak a közvetítések során.
"Ez a helyzet felelősségteljes döntéseket igényel. Az élő fedélzeti kamerás közvetítések során elméletben minden résztvevő külön-külön hallgatható. Azonban ha olyan esemény történik, amelyet esetleg később megbánhatnak, szeretnénk megóvni őket ettől a kellemetlenségtől. Éppen ezért kifejlesztettünk egy funkciót, amely lehetővé teszi számunkra, hogy időnként elnémítsuk vagy kisípoljuk a megszólalásokat." – nyilatkozta az igazgató a Racefansnak, hangsúlyozva, hogy az ilyen beavatkozások általában észrevétlenek maradnak a nézők számára.
Az élő központi adást eközben jobban szerkesztik, ott a rádiós bejátszások lényegesen többet is csúszhatnak 15 másodpercnél. "A globális közvetítés egy kicsit más. Ott sokkal nagyobb a közönség, ennek megfelelően választjuk meg, mi kerül adásba. Fontos a kontextus. Annak is kell lennie. A csúszás úgy tizenöt másodperces, így előfordulhat, hogy a hanganyag még érkezik, miközben bejátsszuk, de itt van módunk halkítani vagy felerősíteni az audioeffekteket, adott esetben kisípolni a versenyzőt, ha kell, és a szerkesztő hozhat döntést, megnézve, hogy megvan-e az adott kontextus."
Locke szerint szenzációhajhászásról itt sincs szó. "Egyszer kritikus voltam egy üzenettel, amiben több volt a káromkodás, mint a nem káromkodás. Azt mondtam: ez szerintem egy kissé szenzációhajhász, és nem meséli el, mit is próbál nekünk mondani a versenyző."
Kiemelte, hogy a rádiós bejátszások kiváló eszköznek bizonyulnak a történetmesélés során, valamint a háttérinformációk gazdagításában.
Locke így fogalmazott: "A folyamat során először megérkezik a rádiózás, amit sokan fontosnak tartanak, majd ezt követően elkezdik a vágást. Miután értesítjük a rendezőt, továbbítjuk az anyagot. A rendező esetleg úgy dönt, hogy ezt a témát bemutatja. Ha az időben csúszás tapasztalható, az lehet, hogy egy visszajátszás miatt van, amely segít elmesélni a visszajátszás mögötti történetet is. Nem minden visszajátszást lehet azonnal megérteni, ezért néha szükséges kicsit részletesebben kifejteni."
Végül megjegyezte, hogy bár akadnak hibák, úgy érzi, a közvetítéseikben mégis sikerült megtalálni a megfelelő egyensúlyt. "Néha előfordul, hogy vasárnap délutánonként felhívnak minket, és azt mondják, kiragadtunk valamit a kontextusból, vagy megkérdezik, hallottuk-e ezt a részt. Ezek gyakran félreértések, mivel egy hosszabb szövegről van szó, de ők csupán egy apró részletre fókuszálnak. Azonban egyre ügyesebben tudjuk bejátszani és elmesélni a teljes történetet" - mondta.



